Tuesday, March 17, 2009

Filem Slumdog Millionaire Yang Mengagumkan...




Dua hari yang lepas baru saje 'tertengok' (maksudnya tak sengaja tengok) filen hindi (campuran English) yang bertajuk Slumdog Millionaire. Pada mulanya tak berani nak tengok sebab ada adegan yang ganas dan mengerikan seperti adegan pembunuhan, kekejaman.. Huh,.. memang tak berani nak tengok, tapi try jugak tengok2 pejam bila ada babak yang lucu...

Akhirnya, tidak sia-sia... tertengok berubah menjadi minat. Kisah kehidupan sebenar yang berlaku di India. Inilah first time tengok movie hindi yang xde adegan tari menari & bergantian baju (tidak semua filem hindi tidak membawa pengajaran yang baik...).

Secara peribadi, filem ni memang HEBAT!! dan memang patut menang besar (8 anugerah) dalam anugerah OSCAR 2009 baru2 ni di Kodak Theatre. Kisahnya simple dan latar belakangnya kebanyakan berkisar di kawasan setinggan. Seorang lelaki bernama Jamal lakonan Dev Patel yang berjaya menjawab semua soalan dalam 'Who Wants To Be a Millionaire' hanya berdasarkan pengalaman hidupnya yang sangat-sangat mencabar. Semuanya berkaitan hidup & mati. Katanya, Tidak Perlu menjadi genius!

Kalau dalam jemaah ada orang2 seperti Jamal, tentu agenda dakwah dapat dilaksanakan dengan lebih meluas kerana tidak banyak songeh dan memberi alasan lantaran memang tiada pilihan. Hanya antara hidup dan mati... Secara realitinya, kita banyak bagi alasan kerana terlalu selesa dan tidak pernah berada dalam persimpangan dilema seperti yang dialami oleh tentera Badar: Islam ini, kalau tidak ditegakkan hari ini, pasti selama2nya tidak akan mampu ditegakkan.

Itu luahan hati mereka kepada Allah seperti mana diceritakan oleh seorang ustaz suatu ketika dahulu...

Moga dapat menjadi iktibar buat kita semua...

5 bintang buat filem ini...

0 comments: