Tuesday, March 10, 2009

Mengapa perlu solat Dhuha?

"Sayang, jangan lupa solat dhuha ye nanti..."

Hmm... inilah antara mesej yang akan aku terima secara tetap daripada abi Thariq setiap pagi. Sangat istiqomah dan tak pernah jemu mengingatiku... Kalau pagi itu aku tidak menerimanya, maka aku yang akan mengingatkannya. Mungkin dia tak berkesempatan untuk menghantar mesej. Sebenarnya, bukanlah sebab diingatkan baru nak pergi solat, dan solat itu juga bukan kerana si Abi yang suruh, tapi kebiasaan saling mengingati itu cuba dijadikan lumrah. Agar dapat mengeratkan lagi hubungan kami.

Ketika zaman aku mula mengenali apa itu kehidupan berjamaah, teramat jarang aku melaksanakan solat ini melainkan apabila dah betul2 tak tau nak buat apa pada pagi itu. Tapi, alhamdulillah, Allah berikan kefahaman dan sedikit kekuatan utk terus istiqamah melaksanakan ibadah ini, walaupun ia bukan dalam kategori yang wajib.

Suatu ketika dulu, ustaz pernah ajarkan kepadaku tentang kelebihan solat dhuha. Tapi yang paling aku ingat, ustaz kata solat ini dapat memudahkan urusan mencari 'rezeki'. Rezeki itu tidak semestinya dalam bentuk material, tapi boleh jadi dalam bentuk kejayaan, kesabaran, kegembiraan dsb. Apatah lagi bagi yang sedang mempunyai hajat agar dipermudahkan urusan jodohnya, laksanakanlah solat ini bersama pakej mengamalkan baca surah al-waqi'ah di pagi hari... Mungkin ada betulnya kerana aku sendiri sudah melaluinya..



“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu.
Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”


Kadang-kadang, tanpa disedari, doa ini menguji sejauh mana keyakinan dan kebergantungan kita kepada Allah. Keran hanya Dia yg berkuasa mengurniakan 'rezeki' kepada kita. Apakah penat lelah kita itu setimpal dengan hasil yang kita perolehi? Hanya Dia yang menentukan. Jangan dikesali seandainya keringat yang gugur itu akhirnya dibalas dengan kekecewaan kerana mungkin belum tiba masanya untuk kita mendapatkan ganjaran yang terbaik. Atau mungkin, Allah sedang menahan permohonan kita utk digantikan dengan sesuatu yang lebih baik...

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah SAW sendiri ialah solat sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya :

“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

Yakinlah dengan janji Allah.... Moga kita semua terus diberi kekuatan...


0 comments: