Saturday, August 15, 2009

Memberi pada yang sudi....


Dah lama tak makan ramai2 dengan teman2 Kebuta (Kelab Bulu Tangkis).... Alhamdulillah, semalam kami berkesempatan berkumpul bersama... Makan di tempat yang agak feveret la... Macam biasa, makan kt MTDC (Padahal tak tau ape nama sebenar tempat tu....) Bila dah berkumpul, mcm2 isu kami bincangkan. Dari hal2 paling remeh, hinggalah ke isu2 semasa negara... Rasa macam dah jadi medan usrah sebab lebih seronok berbincang begini dalam keadaan santai, dan segalanya boleh lahir dari hati untuk disemai di dalam hati juga...

Saya meluahkan hasrat untuk membuka kelas tuisyen di rumah saya... Sasarannya ialah golongan anak2 yatim dan yang ibu bapanya berpendapatan rendah. Idea ini timbul berikutan saya menyedari bahawa kebanyakan adik2 ni sangat berpotensi dalam akademik, tapi mungkin keadaan sekeliling kurang membantu mereka. Tambahan pula, subjek sains dan matematik diajar dlm BI. Lagi sukar la mereka nak belajar dan faham...


Justru, sebagai golongan muda yang diberikan nikmat mengaji sampai ke universiti, tak salah kita berikhtiar untuk membantu orang dengan apa yang ada... Bila bincang dengan teman2 masa makan, tak sangka pulak diorang ni excited sangat nak jadi
cikgu di rumah saya...

"Memberi kerana sayang...."

Jadi, lepas ni, aktiviti Kebuta bukan saje bermain badminton, tapi juga berkhidmat untuk masyarakat yang memerlukan khidmat kita...

Bestnye.... Thank you Allah, for giving me a very2 good friends and sahabat(s).

2 comments:

fadel said...

ingt ye puan, taibah nk sgt subjek pendidikan moral tu...heheh

mujib^udda'wah said...

salam.. hanim is here.. teringat cerita laskar pelangi plak.."hiduplah untuk memberi sebanyak2nya, bukan untuk menerima sebanyak2nya.."