Monday, December 21, 2009

Mencari Identiti....

Dipetik dari saifulislam.com. Dah lama mencari artikel ini, alhamdulillah.... jumpa juga akhirnya....

petra.jpg

The Lost City of Petra… bersama Dr. Amran Saleh (my SV =))



“Apalah nak jadi dengan Hasrizal tu. Dah pakai jeans pula dia sekarang!”, suara keluhan muslimat prihatin sampai ke telinga saya.


Lucu ada, hairan pun ada.


Tapi saya buat tidak peduli sahaja. Pada saya, musim sejuk begini, tidak tepat kalau pakai seluar biasa. Beku separuh badan. Sama juga pakai serban tunggang motor 100km/jam. Tidak menjaga Sunnatullah.


Semua orang pernah menempuh era mencari identiti. Ketika saya memberanikan diri memakai jeans, yang bukan kebiasaan saya, saya sedang berada di era bosan dengan rigidity persekitaran saya.


Pakai jam tangan kiri, dikatakan tak menghormati waktu.


Pakai baju kemeja masuk ke dalam, dikatakan macam orientalis.


Perubahan seketika pada diri saya, bukan hanya pada menukar seluar tetapi kesannya turut kedengaran pada lagu yang saya cipta untuk Usrah al-Firdaus. Akhirnya pada tahun 1995, sebuah lagu yang telah menimbulkan kontroversi di Jordan, saya dendangkan buat mereka yang mencari identiti.


Saya perdengarkan kembali untuk pembaca tersayang di saifulislam.com:


IMEJ BARU

Hidup bagaimanakah yang engkau rasa bahagia
Penuh makna ada cita
Diri yang sudah tidak lagi punya pertimbangan
Menerima apa sahaja

Dalam pencarian menentukan arah tujuan
Berbekalkan hanya perasaan
Hanya mengikut arus perjalanan rakan-rakan
Juga gaya teman-teman


Wahai sekalian rakan
Dengarlah, ini pesanan
Kami adalah teman
Yang inginkan kebaikan


Pencarianmu itu
Tak ada kesudahannya
Jika kau tak bertanya
Pada Tuhan yang memberikan jawapan


Telah dinyatakan tujuan kita diciptakan
Bukan untuk ini semua
Masa depan agama dan nasib yang tak terbela
Semuanya di tangan kita


Pemuda yang semangat jihadnya teguh di hati
Tidak akan gentar dicabar
Tinta emas yang mencatatkan sejarah gemilang
Telah pasti ia kan berulang


Yang perlu hanya kesedaran
Bersama diri yang ada kekuatan
Iman dan kesabaran
Yang mesti diusahakan


Banggalah dengan gayamu
Hidup seorang pejuang
Nyatakan pada dunia
Masa depan untuk Islam, untuk kita


Lagu, lirik dan nyanyian: Hasrizal Abdul Jamil
Persembahan: Usrah al-Firdaus
Album: Gemilang 1995

::Antara komen2 pembaca....


Di Malaysia khususnya dan di Asia Tenggara umumnya, bahkan mungkin di mana-mana penampilan adalah segala-galanya. Zaman sekarang suka sangat mereka nilai dengan zahiriyyah. Tak mengapalah kalau bagi mereka yang menilai (orang awam). Maksudnya dah menjadi hal yang biasa kalau orang awam menilai dengan zahiriyyah.


Cuma yang menjadi musibah adalah ketika sesetengah pelajar-pelajar yang akan menjadi asatidzul mustaqbal terlalu fokus dengan image diri dan lupa bahwa yang lebih penting adalah ilmu, iman dan ketaqwaan di hati. “Dia tu pandai dan rajin ibadah tapi tengoklah pakaiannya” Sindir seorang teman. “Kita ni calon-calon ustaz maka harus selalu menjaga image maka… pakailah kopiah ketika bermain bola…”


maaflah ye, semoga menjadi lelucon membangun.


Tak salah para ust zaman ini meninggalkan serban, jubah dan baju melayu as long as iman dan taqwa masih tersemat di hati…



entah le, saya pun tak tahu nak buat macam mana. tapi kalau jemaah masjid tak nak berimamkan orang pakai jeans, kita pun tak boleh nak buat apa2. saya tak boleh ubah pendirian jemaah masjid, tapi saya boleh ubah pendekatan saya. sebagaimana jeans tak ada masalah untuk dipakai, begitu juga dengan kain pelekat dan baju melayu, juga tak ada masalah untuk dipakai :)



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Pendapat saya secara peribadi, selagi mana pakaian itu selari dengan syarak, yakni tidak ketat, tidak mencuri perhatian lelaki ajnabi dan tidak menampakkan aurat, silakan.... Yang penting, sebagai seorang muslim, nilailah berdasarkan ilmu dan keadaan, bukan sekadar tahu memberi tohmahan...



Sekian....


0 comments: